Kärsäkirjasto

Kärsäkirjasto on postipaketillinen possuaiheista luettavaa, jonka saat kotiisi lainaan kuukaudeksi seuraavalle postittamisen hinnalla (netistä 5,9 €). Paketti kulkee näppärässä kankaisessa postipussissa, jonka lähettäminen eteenpäin on helppoa.

Miten?

1. Ilmoittaudu Minipossuyhdistyksen jäsenet – Fb-ryhmässä tai yv:llä Katja Leppäselle tai sähköpostitse rosefield@luukku.com, niin pääset varauslistalle
2. Saat Kärsäkirjasto-paketin postissa
3. Tarkastat ja ilmoitat paketin sisällön ja kunnon Kärsäkirjastonhoitajalle
4. Paluuviestinä saat tiedon, kenelle paketin 1 kk laina-ajan jälkeen lähetät
5. Lähetät paketin seuraavalle

KÄRSÄKIRJASTON TEOKSET

Huonosti käyttäytyvät siat

Sikailua piirrosten ja sarjakuvastrippien muodossa, johon minipossun omistaja pystyy paikoin varmasti samaistumaan.

Minipossu lemmikkinä opinnäytetyö

Nina Harisen maaseutuyrittäjän opinnäytetyö vuodelta 2003 kertoo perustietoa mm. minipossujen käyttäytymisestä, perushoidosta, ruokinnasta, koulutuksesta, sairauksista ja lisääntymisestä.

Minun lemmikkini: Minisika

Lapsille suunnattu runsailla kuvilla varustettu tietokirja minipossuista.

Opinnäytetyö minipossuista: Töpselitietoutta ja kärsämäisiä koulutusjuttuja!

Jenni Hautamäen eläintenkouluttaja-tutkintoon liittyi minipossujen kouluttamista teoriassa ja käytännössä. Kärsäkirjastossa Minipossupäivää varten tehty kooste minipossun kouluttamisesta ja kouluttamisen erityispiirteistä.

Pet pigs, Keeping pigs as pets

”Possu on täydellinen lemmikki, jos sinulla on aikaa antaa sille sen tarvitsema rakkaus.” Kertoo mm. tämä perustietokirja lemmikkipossuista.

Pieni minipossuopas

Pekka Teräsalmen vuonna 1997 kirjoittama Pieni minipossuopas kertoo tiiviisti perusasiat kärsäkkäistä.

Pot Bellies and other Miniature Pigs, A Complete Pet Owner’s Manual

Tämä laaja kirja mm. minipossujen hoidosta ja koulutuksesta on jo vuodelta 1992, ja sisältää runsaasti hyviä valo- ja piirroskuvia sekä mm. possujen näyttelyarvosteluohjeet.

Pot Belly Pigs Complete owner’s guide

Tästä ilmeisesti nuorille suunnatusta perusteoksesta löytyy perus possutiedon lisäksi mm. hauskoja knoppitieto-laatikoita, lista julkkiksista, joilla on lemmikkipossu ja ohjeet vanhempien vakuuttamiseen minipossun sopimisesta perheeseen mm. söpöytensä avulla.

Potbellied pigs in your home

Vuodelta -94 oleva perusteos, jossa on verrattain runsaasti tietoa kouluttamisesta ja porsittamisesta.

Sianhoidon ohjekirja

Tämä sikojen ruokintaan keskittyvä kirjanen on vuodelta 1938

Sianhoidon opas

Vuodelta 1928 oleva opasvihkonen kertoo mm. sikojen ruokinnasta, tiloista ja jalostamisesta.

Siat, herttaiset sikapossut

Ihastuttavilla kuvilla täydennetty tietokirja sioista. Minipossut teemana sivuilla 104-112 ja kuvissa ympäri kirjaa.

Sikapossu

”Värikäs kulttuurihistoria ja sikamaisen hauska keittokirja kaikille koville karjuille ja makeille kinkuille.”

Teacup Pigs or Micro Pigs, The complete owner’s guide

Tämä teekuppiin mahtuvan possun kuvalla koristeltu “pakollinen teos mini-, mikro ja teekuppien omistajille” vuodelta 2011 sisältää perustietoa minipossuista, mutta valitettavan paljon myös väärää tietoa, esim. possujen kerrotaan painavan n. 18,2-29,5 kg.

Veterinary Care of Pot-Bellied Pet Pigs

Englanninkielinen teos minipossujen terveyden- ja sairaanhoidosta.

Veterinary Management of Miniature Pigs

Eläinlääkäreille suunnattu kooste minipossujen eläinlääkinnästä: mm. anestesiasta, kirurgiasta, terveydenhuollosta ja lääkityksistä.

Sikojen terveydenhoito

Vuodelta 1986 oleva kattava opas sikojen terveydenhuollosta on varustettu runsailla havainnollistavilla kuvilla. Kaupanpäälle sikala-aromi: kulkee minigrip-pussissa ja herkkäkärsäisemmille suositellaan lukemista vain ulkotiloissa.

Minipossun terveyden- ja sairaanhoito-opas eläinlääkäreille

Perustietoa minipossuista ja erityisesti possujen terveyden- ja sairaanhoidosta. Löytyy vapaasti netistä täältä.