Paino ja kuntoluokka

Normaalipainon (kuntoluokan 3) ylläpitäminen on tärkein, mutta usein vaikein, asia jonka voit tehdä minipossusi hyväksi. Normaalipainoon päästään ja siinä pysytään possua sopivasti ruokkimalla, liikuttamalla ja kuntoluokkaa seuraamalla. Normaalipainoinen minipossu elää yli- tai alipainoista possua todennäköisemmin terveenä ja aktiivisena. Etenkin aikuisena painon ja kuntoluokan seuranta on tärkeää mahdollisen lihomisen tai laihtumisen huomaamiseksi. Muutoksiin tulee puuttua aina heti, ole tarvittaessa yhteydessä muihin possuharrastajiin ja eläinlääkäriisi.

Sopiva kuntoluokka on yleensä normaali 3, mutta nopeasti kasvava porsas saa hetkellisesti olla hoikka (2) ja pian porsivan ja imettävän emakon on hyvä olla jopa hieman lihava (4), jotta se ei imettäessään laihdu liikaa. Kuntoluokka määritetään taulukon avulla. Hyvä taulukko löytyy esim. täältä (https://www.farmit.net/kotielain/emakko/ruokinta/kuntoluokitus). Painon- ja strategisten mittojen (esim. kaulan-, rinnan- ja vatsanympärys) seuranta on hyvä lisä, mutta normaaliarvoja ei ole, joskin yli 3-vuotiaalla possulla näiden ei tulisi merkittävästi muuttua.

Pienen possun voi punnita sylissä oman painon yhteispainosta vähentäen ja eläinlääkärin vaa’alle mahtuu isompikin possu. Isommalla possulla voi kotona käyttää laskukaavoja, esim. rinnanympärys (tiukka ympärysmitta, cm) x rinnanympärys x pituus (kärsä-hännäntyvi, cm) : 14430 = paino (kg).

Katso täältä possun diettivinkit

Katso täältä minipossun ravinto-ohjeet ja myös hyvät vinkit ylipainoisen possun painon pudotukseen.