KUINKA ISOKSI MINIPOSSU KASVAA JA ONKO MIKROPOSSUT PIENEMPIÄ KUIN MINIPOSSUT?

Aikuinen minipossu on alle polven korkuinen ja painaa n. 20-100 kg. Ainoa lopulliseen kokoon vaikuttava asia on geenit. Mikropossu on markkinatarkoituksiin kehitetty termi, jolla halutaan erottaa nykyiset, entistä pienemmät minipossut aiemmin suosiossa olleista Vietnamin roikkovatsasioista.

MITEN VANHAKSI MINIPOSSU ELÄÄ?

Perusterveenä minipossun voi odottaa elävän n. 10-15 vuotta.

VOIKO MINIPOSSU ASUA SISÄLLÄ TALOSSA?

Muuttaessaan kasvattajan luota uuteen kotiin porsas on todennäköisesti hyvin arka ja sen on hyvä asua ihmisten parissa ja leimautua rauhassa. Useimmiten sisällä asuminen ei kuitenkaan ole kaikille osapuolille paras ratkaisu. Possun kasvaessa ja oppiessa itse mm. hankkimaan ruokaa ja pehmikettä pesäänsä, se saa leikiten esimerkiksi kaapit auki ja siirtelee kevyesti huonekaluja kärsällään. Vaikka sika on luultua siistimpi eläin, se sotkee esim. syödessään, eikä epäröi sen jälkeen pyyhkiä naamaansa sohvaan, levittää heiniä yms..

Vaikka minipossun hankkisikin sisällä pidettäväksi lemmikiksi, varasuunnitelma ja ulkona asumisen mahdollisuus on välttämätön. Sika ei sopeudu ihmisen tahtoon, vaan omistajan on kyettävä muuttamaan olosuhteita eläimen tarpeita vastaavaksi.

PALJONKO PORSAS MAKSAA JA MISTÄ NIITÄ SAA?

Porsaan hinta on noin 500,00 euroa. Kasvattajia joita yhdistys suosittelee löytyvät tästä >> linkistä.

Suomen Minipossuyhdistys ry on ainoa minipossujen virallinen rekisteröintipaikka ja pidämme yllä myös kasvattajarekisteriä. Kyseessä on yksilörekisteröinnit joka ei korvaa viranomaiselle tehtävää ilmoitusta. Lue lisää rekisteröinnistä täältä >>

EMAKKO VAI KARJU?

Emakko on kiimassa kuukausittain ja saattaa silloin olla haastavasti käyttäytyvä. Leikattu karju on todennäköisimmin tasainen luonne, jonka elämää ei hormonit heilauttele. Leikkaamaton karju ei sovellu sisälemmikiksi hajunsa vuoksi ja voi myös käyttäytyä agressiivisesti häätäessään mahdollisia esteitä lisääntymisensä tieltä. Vastuunsa tunteva kasvattaja myy karjuporsaat kastroituna, ellei uuden omistajan pyynnöstä toisin ole sovittu. Sioilla on voimakas lisääntymisvietti.

MITÄ MINIPOSSU SYÖ?

Sika on vihannes-, kasvis- ja viljapainotteinen sekasyöjä. Liikaa suolaa ja mausteita tulee välttää. Ihmisiltä jääneitä ruuantähteitä ei minipossulle saa syöttää. Teollista possuille tarkoitettua rehua. Kesällä possu löytää paljon syötävää pihalta.

VOIKO MINIPOSSUN HANKKIA KERROSTALOON?

Kaikki minipossut eivät opi sisäsiistiksi tai sopeudu valjaissa ulkoiluun. Lisäksi minipossu tarvitsee pihaa tonkimiseen ja muuhun lajityypilliseen käyttäytymiseen, jota ilman se on onneton ja alkaa mahdollisesti oireilla ei-toivotulla-käytöksellä, tuhota kotia yms.

AIHEUTTAAKO POSSU ALLERGIAA?

Kyllä, possu voi aiheuttaa allergiaa.

TULEEKO MINIPOSSU TOIMEEN MUIDEN LEMMIKKIEN JA VIERAIDEN KANSSA?

Todennäköisesti minipossu hyväksyy ainakin ennen sitä taloudessa olleet kotieläimet. Lajitoveri on korvaamaton, vaikka yhteiselo muidenkin lajien kanssa voi onnistua. Siat ovat reviiritietoisia ja uudet eläimet ja ihmiset ovat niiden silmissä uhka, jota vältetään ja jopa pyritään ajamaan pois.

ONKO MINIPOSSUN HOITO VAIKEAA JA VOIKO POSSUA KOULUTTAA?

Perushoitoon kuuluu sorkkien ja karjun torahampaiden lyhennys tarvittaessa. Ihon, silmien ja korvien hoito yksilön tarpeen mukaan. Rokotukset, sisä- ja ulkoloishäädöt puolivuosittain – vuosittain. Hoitotoimenpiteet on helppo tehdä jos eläin on niihin tottunut.

Kun possuilla on hyvät oltavat ja ne ovat onnellisia, ne tuottavat valtavasti iloa ja ovat helppohoitoisia ja mukavia kotieläimiä. Siat ovat äärimmäisen viisaita eläimiä, oppivat temppuja ja omaksuvat tapoja hyvin nopeasti.