Rokotukset

ROKOTE KENELLE? 1. ROKOTE TEHOSTE JATKO
Sikaruusu Kaikille 3 kk 4 kk 1(-2) kertaa vuodessa, keväisin
Parvo Jalostusemakoille ja -karjuille 3 kk 4 kk 1-2 kertaa vuodessa
Koli Jalostusemakoille 6 vko ennen 1. porsimista 3 vko ennen 1. porsimista 3 vko ennen 2. ja sitä seuraavia porsimisia

Sikaruusu

Jokainen minipossu tulee rokottaa maaperäbakteerin aiheuttamaa sikaruusua vastaan. Rokote ei ole täydellinen, mutta yleensä se ainakin lievittää tämän jopa tappavan taudin oireita. Alle 3 kk ikäistä porsasta suojaavat emakon ternimaidosta saadut vasta-aineet, joten ulkoilua, ym. ei tarvitse, eikä tule, vältellä ennen rokotusta.

Parvo

Sialla parvovirus aiheuttaa ainoastaan lisääntymisongelmia, kuten tiineyden keskeytymisiä ja muumioporsaita, joten välttämätön se on vain lisääntyvillä yksilöillä. Muilla sioilla parvo-rokotteesta ei ole haittaa ja usein rokotteet ovatkin sikaruusu-parvo-yhdistelmiä.

Koli

Jalostuskäytössä olevilla emakoille myös porsaiden koli-ripulia ehkäisevästä koli-rokotteesta on hyötyä. Ternimaidon saanti on tärkeää, jotta porsaat saavat vasta-aineet.

Sivuvaikutukset

Valitettavasti minipossu voi saada rokotteesta haittavaikutuksia. Onkin tärkeä seurata possua tarkasti vähintään 15 min. Rokotuksen jälkeen possu voi olla väsyneempi, jopa ruokahaluton ja lievästi kuumeinen. Myös iho-oireet, kuten patin muodostus pistokohtaan ovat mahdollisia, mutta yleensä päivissä häviäviä. Hoito on oireenmukainen tukihoito (mm. kipulääke). Mahdollisista haittavaikutuksista eläinlääkärin tulee tehdä ilmoitus Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimealle sekä hyötyhaitta arvio tulevia rokotuksia ajatellen: valmisteen vaihto voi auttaa.