Kotitallin lemmikki vai sohvanvaltaaja

– minipossusta on moneksi!

Haaveiletko minipossusta?

Jos haaveilet minipossun hankinnasta, tutustu ensiksi ostajan oppaaseen!

Luoteikas lemmikki

Minipossu on voimakastahtoinen eläin ja vaatii omistajaltaan johdonmukaista kasvatusta. Omistajan tulee ymmärtää myös se, ettei sialla ole luonnostaan halua miellyttää ihmistä, kuten esimerkiksi koirilla.

Pitopaikka ja liikunta

Minipossut eivät saa enää ulkoilla vapaana, vaan possulle pitää rakentaa aidattu ulkoilualue Ruokaviraston määräysten mukaan, valjasulkoilu on sallittu. Lue tarkemmat ohjeet täältä.

Fiksu ja seurallinen

Siat hyvin ovat sosiaalisia, eivätkä viihdy yksinään. Paras kumppani sialle on toinen sika. Myös laki velvoittaa possukaverin hankintaan.

Tallipossu

Possu voi käydä tallioloissa osa-aikaisesti esimerkiksi omistajien työpäivän ajan tai muuttaa sinne kokonaan. Tallissa usein lajinmukaisen käytöksen toteuttaminen on possulle helppoa. Possua ei tarvitse kieltää ja se saa tonkia sydämensä kyllyydestä.

Kotipossu

Possun omistajalta vaaditaan erityisesti paljon aikaa, kärsivällisyyttä ja huumorintajua. Jos näitä riittää, niin possusta on mahdollista saada ainutlaatuinen perheenjäsen, joka leimautuu ja kiintyy vahvasti omistajaansa.

Minipossu lajina

Minipossu on mini vain nimensä puolesta. Minipossu voi aikuisena olla mitä tahansa 20-100 kg väliltä.

Minipossun terveys

Minipossu tulee rokottaa säännöllisesti. Myös sorkkien hoito ja hammashuolto kuuluvat minipossun hyvinvoinnista huolehtimiseen.

Minipossu ja laki

Lue mitä laki määrää possuista ja niiden pidosta