Ruokinta ja ravinto

Kaikkiruokainen sika tarvitsee tasapainoista ja terveellistä ravintoa

Minipossut ovat taipuvaisia lihomaan, ja siksi onkin tärkeä huolehtia siitä, että possu saa terveellistä, tasapainoista ja ravintorikasta ruokaa.

Ravinnoksi minisialle käy joko niille erityisesti tarkoitettu rehu tai kotiruoka. Liikaa rasvaa, suolaa ja mausteita sekä lihaa (muuta kuin paistettua kalaa) tulee välttää. Satokauden tuotteet kannattaa hyödyntää possun ruokinnassa – näin säästät myös ruokamenoissa! Ruoantähteitä ei saa antaa possulle tautiriskin vuoksi.

Lisäravinteet:
Monivitamiinitabletti, lisänä voi olla biotiinia, ravintohiivaa, levävalmisteita, pellavansiemen-tai lohiöljyä. Possulle ovat tärkeitä A, D, E-vitamiini, seleeni, sinkki, kupari rauta ja magnesium.

Kuivatuotteet:
4-viljanpuurot, hirssi/tattari/riisiseokset ja-puurot, härkäpapurouhe, hernerouhe, soijarouhe, pellavansiemen, chia-siemenet, viherjauheet kuten vehnänoras, pavut, linssit,

Vihannekset, kasvikset, juurekset, marjat, hedelmät:
Porkkana, kurpitsat, melonit, kurkku, omena, ananas, parsat, sienet, bataatti, maissi, paprika, punajuuri, nauris, herne, kaalit, pähkinät ja siemenet pienissä määrin, ja ei macadamiapähkinöitä

Muut tuotteet:
Piimä, kananmunat, paistettu kala

Herkkuina ja etsittävinä aktiviteetteina esim. kauranjyvät, kuivatut vihannes-ja juurespalat, kuivatut tonnikalapalat.

Hampaidenhoitoon kasvisluut ja todella kuivat ja kovat leipäpalat (esimerkiksi kuivattu ruisleipä).

Ylipainoisen possun dieettivinkit:

1. Älä arvioi lihavuutta painosta vaan kuntoluokasta: kylkiluiden pitäisi tuntua helposti muttei näkyä
  2. Seuraa silti painoa ja strategisia mittoja (rinnan- ja kaulanympärys) säännöllisesti ja kirjaten, sillä silmä hämääntyy nopeasti
  3. Energiantarve = [(possun paino) ^k x 93-110] kcal, jossa vakio k on 0,4-1 possun koosta, energiantarpeesta ja kuntoluokasta riippuen seuraavasti:
    • Imettävillä emakoilla mm. porsaiden määrästä riippuen ja laihoilla 0,8-1
    • Nopeasti kasvavilla (< 1 v) ja erittäin aktiivisilla possuilla 0,6-0,7
    • Hitaasti kasvavilla, aikuisilla, normaaliaktiivisilla ja –painoisilla possuilla ja lihavilla viileässä 0,5-0,6
    • Lihavilla ja epäaktiivisilla possuilla lämpimässä 0,4
    • esim. lihava 70 kg possu lämpimässä: 70^0,4×93-110 = 400 kcal/pv, eli erittäin vähän! Yksilöllinen tarve voi vaihdella hieman ja huomioitava että laskee jatkuvasti painon laskiessa.
  4. Ruoan energiapitoisuuksien laskenta (netissä laskureita, esim. www.sulamo.fi/kalorit): esim. Viljatuotteet 100-400 kcal/100g; Pekoni Tiiviste E-mure-tiiviste rehu 232 kcal/100 g (1 dl=50 g=116 kcal)
  5. Nestettä runsaasti ruokaan: esim. 1-1,5 l aamuin ja illoin, vettä ja enintään mauksi jotain muuta
  6. Vettä ja heinää vapaasti
  7. Aktivoinnin lisäys: kaikki minkä voi itse heinistä, lumihangesta, tms. etsiä, niin etsittäväksi, ja mahdollisimman energiaköyhää, esim. kokonaisia kauroja, jotka eivät imeydy tai pieneksi pilkottuja vähäenergisiä kasviksia (salaatti, kurkku, ym.), viileä elinympäristö, ulkoilu, hyödykkeiden sijainti kaukana toisistaan, ym.
  8. Tarvittavien kivennäisaineiden, vitamiinien ja aminohappojen saannin varmistus: suosittelen ehdottomasti Pekoni E-tiivistettä, jossa nämä kaikki pienilläkin syöttömäärillä (riittää että 1/5 ruoan kuiva-aineesta, vähäenergistä, maistuu pelkältäänkin liotettuna tai kuivana etsien)
  9. Sopiva laihdutustahti n. 1 kg/kk
  10. Jos toivottuja tuloksia ei havaita, niin energiansaantia voidaan vähentää aina 30 % kuukauden välein, kunnes tuloksia saavutetaan