Ostajan opas

Sopiiko possu meidän perheeseen?

Lemmikin hankinta ei saa olla hetken mielijohde, ei myöskään minipossun. Minipossu voi olla hyvinkin vaativa omistajalleen ja sen elintavat olisi hyvä tuntea ja tietää jo ennen possun hankintaa. Mikäli haluat tavata possun / possuja omissa elinympäristöissään, ota meihin yhteyttä sähköpostitse: suomenminipossuyhdistys@gmail.com Ilmoita sähköpostissa, paikkakunta tai alue johon sinulla olisi mahdollista saapua. Vastaamme lähettämääsi sähköpostiin henkilön yhteystiedoilla johon voitte erikseen sopia ajankohdan vierailullenne.

Emakko vai karju?

Kumpikin on sopivia kotieläimeksi, mutta jos karjulla ei ole tulevaisuudessa jalostuskäyttöä se kannattaa ostaa kastroituna. Porsaana kastrointi onnistuu paikallispuudutuksessa, aikuinen karju sen sijaan täytyy nukuttaa samaa toimenpidettä varten. Voi olla työlästä löytää eläinlääkäri tekemään operaatio sikojen nukutusaineherkkyyden vuoksi. Kastroimaton karju ei ole lemmikkinä ihanteellinen sen voimakkaan sukuvietin vuoksi. Emakko saa kiiman 3 - 4 viikon välein, se on monilla melko huomaamaton mutta saattaa ilmetä käytöksen muuttumisena. Kastroitu karju on tavallisesti tasaisen miellyttävä, eikä sillä ole mitään muistijälkiä sukuviettiin liittyen kun operaatio on tehty varhaisessa vaiheessa. Vastuullinen kasvattaja ei jätä karjun kastrointia lemmikkipossun ostajan hoidettavaksi. Emakot eivät lähtökohtaisesti vaadi vastaavia operaatioita.

Hinnat

Minipossun hinta on yleensä n. 450 - 600 €, riippuen porsaan sukupuolesta ja väristä. Porsaan mukana tulisi saada vähintään sukutaulu, josta käy sukutietojen lisäksi ilmi mm. tunnistemerkintä ja muut tarpeelliset tiedot. Mikäli kasvattaja on Suomen Minipossuyhdistyksen jäsen, on porsaiden mukana mahdollista saada myös rekisteritodistukset. Edullisempiakin possuja markkinoilla liikkuu, mutta tarkasta silloin aina kasvattajalta, että possut on asiallisesti rokotettu, kastroitu sekä käsitelty ennen luovutusikää. Näin tuet vastuullista porsaskasvatusta.

Luovutus ja kauppakirjat

Minipossun porsaat luovutetaan 5 - 8 viikon iässä, jolloin porsas syö jo kunnolla kiinteää ruokaa ja on kaikin puolin elinvoimainen. Kasvattaja on vierottanut porsaat emakosta noin viikkoa ennen luovutusta ja eläinlääkäri on myös tarkistanut porsaan. Yhdistys suosittelee käyttämään kauppakirjaa aina eläimen vaihtaessa kotia ja sukutaulun tulisi seurata possun mukana sen eliniän. Lomakepohjat ovat jäsenten vapaassa käytössä osoitteessa: www.minipossuyhdistys.fi .

Valmistautuminen kotona

Kaikkien perheenjäsenten tulee olla samaa mieltä possun hankkimisesta. Kun olosuhteet on kunnossa ja odotus alkanut, kannattaa etukäteen selvittää lähialueelta possun tuleva "oma eläinlääkäri", kaikki eläinlääkärit eivät halua hoitaa minipossuja. Tarvikkeiksi porsaalle ruoka- ja vesiastiat, kannattaa hankkia kerralla riittävän kokoiset ja mahdollisimman painavat, mitä possu ei saa kaadettua ja heiteltyä. Lisäksi tarvitaan laatikko ja kuiviketta tarpeilla käyntiä varten, petipaikalle pehmikkeitä ja kynsileikkurit. hyvät kynsileikkurit ovat esimerkiksi oksasakset.

Jos sinulla on syytä olettaa etteivät talouden mahdolliset muut lemmikit heti hyväksy possua, niin varmista että tiloja voidaan rajata siten, että porsaan on mahdollista sopeutua uuteen ympäristöön rauhassa ja kohdata uusia asioita pikku hiljaa. Yhdistys suosittelee, että minipossua hankkiessa olisivat talliolosuhteet jo varalla, koska suurin osa minipossuista muuttaa jossain vaiheessa elämäänsä talliolosuhteisiin (lajinmukainen käytös, uhmäikä, kiima). Leimautumisen vuoksi on suositeltavaa pitää porsasta ensin sisällä ihmisten parissa, lähtökohtaisesti sika on arka eläin ja sen sosiaalistamiseksi on oltava valmis käyttämään aikaa. Yhteisen elämän alkutaipaleeseen kannattaa panostaa, se palkitaan myöhemmin. Kun valitset kotieläimeksi sian, elämäsi tulee muuttumaan sen myötä, ole sille sen arvoinen kumppani, koska itse sen elämääsi halusit.

Sikatilalliseksi rekisteröityminen

Minipossun omistajana sinun on myös rekisteröidyttävä sikatilalliseksi.

Ulkoilu ja uusi ulkoiluasetus

Sikaruton leviämisen vuoksi 1.6.2018 alkaen minipossut eivät saa ulkoilla vapaasti, vaan ulkoilu täytyy hoitaa kytkettynä (valjaissa) tai tarkasti aidatulla alueella.

Rokotukset ja terveys

Minipossu täytyy rokottaa ja madottaa säännöllisesti. Myös sorkkien hoito kuuluu possun säännölliseen hoitoon.